03/05/2024

Η ηθική στο Hapkido και στις πολεμικές τέχνες

Όταν κάποιος εξετάζει τα αρνητικά ζητήματα που περιβάλλουν την ηθική των σημερινών πολεμικών τεχνών.

Άρθρο του Χριστοδούλου Μιχαήλ Black Belt 7οDan, υπευθύνου ανάπτυξης Combat Hapkido – Korea Hapkido Federation

»Ο ανήθικος άνθρωπος γνωρίζει ότι είναι λάθος να εξαπατάς, ενώ ο ηθικός άνθρωπος δεν θα σκεπτόταν καν να απατούσε».

«Όταν κάποιος εξετάζει τα αρνητικά ζητήματα που περιβάλλουν την ηθική των σημερινών πολεμικών τεχνών δεν θα μπορούσε να συμπεριλάβει μέσα πράγματα όπως: 

  1. Παραπλανητική περιγραφή των διαπιστευτηρίων και των δεξιοτήτων κάποιου για να γίνει δεκτός σε έναν οργανισμό ή να προσελκύσει μαθητές ως εκπαιδευτής.
  2. Απάτη, είτε οικονομική είτε με κάποιου άλλου είδους παραποίησης
  3. Καταχρηστική συμπεριφορά προς μαθητές, συγγενείς ή άλλα μέλη της κοινότητας των Πολεμικών Τεχνών.
  4. Παράνομη δραστηριότητα όπως η χρήση ή διανομή παράνομων ναρκωτικών, ανάρμοστες συμπεριφορές ή συμπεριφορά σε κατάσταση μέθης όπως επίθεση και εξύβριση κλπ.
  5. Δραστηριότητες ή συμπεριφορά που φέρνουν ατίμωση ιδιωτικά ή δημόσια στον οργανισμό στον οποίο ανήκει.

Στο παρελθόν, δυστυχώς, υπήρξαν περιπτώσεις επιθετικής συμπεριφοράς προς μαθητές ή »κατώτερων» τάξεων και αρκετές άλλες συμπεριφορές που έφεραν ντροπή στην κοινότητα των πολεμικών τεχνών. Μερικοί εκπαιδευτές έχουν δώσει/πουλήσει βαθμούς ‘έναντι μεγάλου οικονομικού ποσού ή και διεκδικήσει βαθμούς από μη αναγνωρισμένα ιδρύματα, οργανισμούς ή ακόμη χειρότερα πλαστογραφήσει.

Για παράδειγμα υπήρξε κάποτε στην Ελλάδα, μια σχολή που έδινε πιστοποιητικά στους μαθητές που υποτίθεται ότι ήταν από τον ναό Σαολίν και επίσης έδινε και άδειες εκπαιδευτών. Αυτό ήταν εντυπωσιακό μέχρι που κάποιος που μιλούσε και διάβαζε κινέζικα συνειδητοποίησε ότι το κείμενο στο έγγραφο αναφέρονταν για εισαγόμενα κινέζικα ρούχα.

Ένας άλλος πάλι έπαιρνε τον κινέζο μάγειρα από ένα εστιατόριο που ήταν στο κέντρο της Αθηνάς και τον παρουσίαζε στα σενάρια ως μεγάλο Sifu που είχε έρθει από Κίνα για να διδάξει στο σεμινάριο, μέχρι που κάποιος που έτυχε και έτρωγε συχνά στο εστιατόριο, αναγνώρισε τον μάγειρα.

Σε μια άλλη περίπτωση πάλι στην Ελλάδα, ένας εκπαιδευτής έδειχνε με περηφάνια το πιστοποιητικό αποφοίτησης Ταεκβοντο από το πανεπιστήμιο της Kukkiwon στον τοίχο της σχόλης του, μέχρι που ένας άλλος Δάσκαλος έστειλε γραπτώς ερώτημα στο πανεπιστήμιο και των ενημέρωσαν ότι ο συγκεκριμένος δεν είχε πότε αποφοίτηση.

Στα πάνω παραδείγματα δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι αυτοί οι εκπαιδευτές θεωρούνται ανήθικοι.

Όποιος είπε πρώτος, ότι »ένα κακό μήλο καταστρέφει το βαρέλι» μπορεί να σκεφτόταν την εκπαίδευση Πολεμικών Τεχνών στη Δύση. Χωρίς να υπήρχε ειδικά τα προηγούμενα 30 χρόνια ένα νομικό ή κυβερνητικό όργανο, κάποιοι αποκαλούμενοι «Δάσκαλοι Πολεμικών Τεχνών» με κίνητρο την απληστία ή το εγώ τους, προδώσαν τους πραγματικά Δάσκαλους και τις αρχές των Παραδοσιακών Πολεμικών Τεχνών με την αδίστακτη συμπεριφορά τους και με την πεποίθηση ή ίσως την αληθινή συνειδητοποίηση ότι δεν θα υπήρξαν ελάχιστες έως καθόλου επιπτώσεις για αυτό.

Δυστυχώς αυτό που συνέβη στην Δύση ιστορικά όσο αφόρα τις Πολεμικές Τέχνες τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1950 και μετά, ήταν ότι ορισμένοι »Μεγάλοι Δάσκαλοι» προερχόμενοι από την Ασία ήταν εγκληματίες, λιποτάκτες, παιδεραστές και καταχραστές που είχαν δραπετεύσει από τις πατρίδες τους και είχαν εγκατασταθεί στη δύση (Αμερική και μετά Ευρώπη). Καθώς τότε ήταν λίγα γνωστά για τις δραστηριότητές τους και πολύ λίγοι δυτικοί μιλούσαν την μητρική τους γλώσσα ώστε να μπορέσουν να διερευνούν το υπόβαθρό τους.

Μερικοί είχαν αγοράσει τους Βαθμούς »Grand Masters» και προχώρησαν στην δημιουργία νέων τοπικών ή Εθνικών Οργανισμών, ώστε να προωθήσουν τον εαυτό τους και έτσι οι πρώτοι μαθητές αυτών από την αρχή της φοίτησης τους μπήκαν άθελα στο λάθος δρόμο τον όποιο με την πάροδο των χρονών τον θεωρούσαν ορθό και λογικό.

Με την έλευση των διεθνών κοινοτήτων που ενώνονται όλο και περισσότερο μέσω του διαδικτύου και εάν καθιερωθούν και επιβληθούν τα νόμιμα πρότυπα γονέων, ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει πράγματι κάποιο είδος κυρώσεων για τέτοιες ενέργειες.

Έχει γίνει προφανές σε πολλούς από εμάς ότι ο ηθικός χαρακτήρας δεν είναι κάτι με το οποίο γεννιέται κανείς. Είναι κάτι που αναπτύσσεται σε κάποιον, λόγω της γονικής καθοδήγησης και της εκπαίδευσης που αποκτάται ακολουθώντας, ακούγοντας και μαθαίνοντας από αυτούς που σεβόμαστε, όπως οι δάσκαλοι και οι μέντορες. Αυτή η διαδικασία, ωστόσο, σημαίνει ότι τα πρότυπα που ακολουθούμε πρέπει να είναι τα ίδια άτομα με ήθος και αρετή.

Είναι γνωστό ότι η μεγάλη πλειοψηφία των αλκοολικών, των κακοποιών και των σεξουαλικών παρεκκλίσεων προέρχονται από οικογένειες όπου ένας ή περισσότεροι από τους γονείς έχουν αυτές τις τάσεις. Σήμερα η λέξη καλλωπισμός (αφρόντιδα του σώματος και ατομική εμφάνιση) έχει προκύψει για να περιγράψει τη διαδικασία αλλαγής του μυαλού και της συμπεριφοράς ενός παιδιού ώστε να ταιριάζει σε μια συγκεκριμένη παρέκκλιση. Όσοι είναι δίκαιοι, ευσεβείς ή ακόμα και απλώς συντηρητικοί στην ηθική τους άποψη τρομοκρατούνται από την ιδέα ότι υπάρχει ακόμη και αυτή η ατομική σωματική περιποίηση.

Οι περισσότεροι από τους σημερινούς γονείς ανησυχούν για το τι μπορεί να υποβληθούν τα παιδιά τους στον κόσμο έξω από το σπίτι τους και για το είδος της εκπαίδευσης στην οποία μπορεί να εκτεθούν τα παιδιά τους. Είναι πραγματικά μια βαθιά ανησυχία για τις περισσότερες οικογένειες και εκεί οι πολεμικές τέχνες μπορεί να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο. Για τους σκοπούς αυτής της συζήτησης, όταν αναφερόμαστε στις πολεμικές τέχνες, θα αναφερόμαστε σε παραδοσιακές καθιερωμένες τέχνες με μακροχρόνιο πρόγραμμα σπουδών και κανόνες και κανονισμούς που πρέπει να επιβληθούν.

Αναφερόμαστε επίσης στον τύπο της παραδοσιακής προπόνησης πολεμικών τεχνών που είναι πλήρης και ολοκληρωμένη και δεν καθοδηγείται ανταγωνιστικά από επιθετικές τάσεις που αποσκοπούν στο να βάλουν τη νίκη σε κάποιο αθλητικό αγώνα με κάθε κόστος πάνω από ένα όφελος για τον ασκούμενο όπως είναι το Hapkido η Κορεάτικη αυτοάμυνα

Όποιος έχει έστω και λίγο χρόνο μπορεί σε μια ηθική και νόμιμη σχολή να μάθει από τους Δασκάλους της τέχνης πράγματα όπως Ειλικρίνεια, Ακεραιότητα, Ταπεινοφροσύνη, όπου όλα αυτά επαναλαμβάνονται μέχρι να χαραχτούν στον μυαλό του κάθε μαθητή με τον ένα ή άλλο τρόπο.

Ο σεβασμός προς τους άλλους επιδεικνύεται ιδιαίτερα, όταν ο μαθητής των Πολεμικών Τεχνών αναμένεται να ανέβει σε υψηλότερους βαθμούς ζωνών, όπως αυτών των μαύρων ζωνών. Καθώς πρέπει να δείξει τον απαιτούμενο σεβασμό προς τοn συνάνθρωπο του με το συμβολικό παραδοσιακό »τρόπο», την υπόκλιση ακόμα στις λευκές ζώνες.

  1. Οι Ηθικοί Δάσκαλοι δεν »αγοράζουν» τους βαθμούς, τους κερδίζουν μέσα από χρόνια πρακτικής και την καθημερινή επίδειξη της τήρησης των αρχών των Πολεμικών Τεχνών.
  2. Οι Ηθικοί Δάσκαλοι δεν πρόκειται να προωθήσουν τους μαθητές με παραπάνω χρήματα, επειδή είναι λίγα και χρειάζονται παραπάνω εισόδημα ή επειδή ο μαθητής τους απειλεί να εγκαταλείψει την σχολή εάν δεν προαχθεί σε μεγαλύτερο βαθμό την ώρα βεβαία που δεν τον αξίζει.
  3. Οι Ηθικοί Δάσκαλοι δεν ευνοούν την προσωπικότητα έναντι της ικανότητας, ή ακόμη χειρότερα, προωθούν έναν τεχνικά ικανό αλλά αντικοινωνικό μαθητή έναντι ενός λιγότερο ειδικευμένου αλλά πιο αξιοπρεπούς ανθρώπου.
  4. Οι Ηθικοί Δάσκαλοι δεν εκμεταλλεύονται τη θέση τους για να προτείνουν γονείς ή ακόμη χειρότερα μαθητές.
  5. Οι Ηθικοί Δάσκαλοι δεν χρεώνουν περισσότερα σε μια οικογένεια από μια άλλη για την ίδια ακριβώς υπηρεσία.
  6. Οι Ηθικοί Δάσκαλοι προφανώς δεν λένε ψέματα, δεν απατούν ή κλέβουν και κάποιος θα πρέπει να συμπεριλάβει την υπερβολική καυχησιολογία σε αυτή τη συζήτηση.
  7. Οι Ηθικοί Δάσκαλοι διδάσκουν με αγάπη για την τέχνη, την παράδοση και τον σεβασμό, όχι από απληστία ή εγωισμό.
  8. Οι Ηθικοί Δάσκαλοι δεν διαδίδουν κουτσομπολιά ούτε προωθούν αβάσιμες φήμες για έναν συνάδελφο ή έναν ανταγωνιστή.
  9. Οι Ηθικοί Δάσκαλοι αντί να καυχιούνται για επιτεύγματα τους, προτιμούν να εκπαιδεύονται περισσότερο.

Υ.Γ Ο Μπρους Λι είπε κάποτε: »Να είστε σαν το νερό».

Καλή συμβουλή του βεβαία, αλλά θα συνιστούσα επίσης κάποιες από συμβουλές των Δελφικών αρχαία Ελληνικών παραγγέλματα των προγόνων μας όπως τα:

  1. Ευγένειαν άσκει. (Να είσαι ευγενής)
  2. Κακίας απέχου. (Να απέχεις από την κακία)
  3. Επαίνει αρετήν. (Να επαινείς την αρετή)
  4. Πράττε δίκαια. (Να πράττεις δίκαια)
  5. Ύβριν μίσει. (Να μισείς την ύβρη)
  6. Άρχε σε αυτού. (Να κυριαρχείς στον εαυτό σου)
  7. Θυμού κράτει. (Να συγκρατείς το θυμό σου)
  8. Παιδείας αντέχου. (Να προσηλώνεσαι στην εκπαίδευσή σου)

Για πληροφορίες μπείτε στο www.combattraining.gr