15/01/2021

Βασίλης Παπανικολάου: «Η αυτοβελτίωση των αθλητών είναι καθοριστική αυτή την περίοδο»

Μία δύσκολη περίοδος για τους αθλητές

Η ψυχοφθόρος περίοδος της καραντίνας έχει επηρρεάσει σημαντικά την πορεία των αθλητών σε όλο τον πλανήτη.

Ιδιαίτερα στην Ελλάδα οι αθλητές έχουν μείνει πίσω σε αγωνιστική δράση, και ο Βασίλης Παπανικολάου, προπονητής της Elite Fightsports, βλέπει αυτή την περίοδο σαν μία ευκαιρία ανασυγκρότησης. Αναλυτικά όσα αναφέρει σε post του:

Το αίσθημα του εγκλεισμού και πως να το αντιμετωπίσουμε:
 
Ο άνθρωπος από τη φύση του είναι εξωστρεφής και «προγραμματισμένος» ώστε να λειτουργεί σε ένα κοινωνικό σύνολο με το οποίο θα αλληλεπιδρά. Χρειάζεται λοιπόν δραστηριότητα και κοινωνική επαφή ώστε να διατηρείται ζωντανός και παραγωγικός. Το αίσθημα του εγκλεισμού, του προκαλεί κακή διάθεση, μια συνεχή σωματική κόπωση, ψυχολογική πίεση και ένα συνεχές αίσθημα ανικανότητας ή αδυναμίας να κάνει το οτιδήποτε. Και αυτό φυσικά ισχύει και για τους αθλητές, πόσο μάλλον όταν αυτοί έχουν συνηθίσει στην αδιάκοπη δράση και την καθημερινή φυσική δραστηριότητα.
 
Ποια είναι λοιπόν η λύση για όλους εμάς που προσπαθούμε να «επιβιώσουμε» στην παρούσα κατάσταση όπου ο εγκλεισμός έχει γίνει καθημερινότητα και μας πιέζει ψυχολογικά;
 
Η ευκαιρία να ασχοληθούμε με τον εαυτό μας και την βελτίωση του σε διάφορα επίπεδα. Καταρχάς πρέπει να δούμε την κατάσταση αυτή ως μια ευκαιρία να σκύψουμε πάνω του, να ασχοληθούμε με τις ανάγκες του, να τον γνωρίσουμε, να τον αγαπήσουμε, να κατανοήσουμε τα προβλήματα μας, και να τοποθετήσουμε τον εαυτό μας σε ένα καλύτερο πλαίσιο για όλους μας, είτε είμαστε μόνοι, είτε σε μια οικογένεια ώστε ενώ εμείς οι ίδιοι βελτιωνόμαστε, ταυτόχρονα βελτιώνουμε και τον δεσμό μας με αυτήν.
 
Όσον αφορά τους αθλητές, η προσωπική βελτίωση σε όλα τα επίπεδα είναι δεδομένο πως θα βοηθήσει στην αύξηση της αθλητικής τους απόδοσης, όταν επιστρέψουμε στις προπονήσεις και τους αγώνες.
 
Το πρώτο και βασικό πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να οργανώσουμε σωστά τον χρόνο μας ώστε να γίνουμε παραγωγικοί, όσο και αν αυτό φαντάζει δύσκολο η χωρίς νόημα όταν, ο χρόνος μας φαντάζει ατελείωτος. Είναι δεδομένο πως αν τον οργανώσουμε σωστά και γεμίσουμε δραστηριότητες τότε σίγουρα δεν θα μας φτάνει.
 
Ιδέες και λύσεις για προσωπική βελτίωση κατά τη διάρκεια της καραντίνας.
 
1) Επιλέγουμε ένα γνωστικό τομέα η μια δεξιότητα που πάντα μας τραβούσε το ενδιαφέρον και την αναπτύσσουμε. Θα μπορούσε να είναι ένα χόμπι για το οποίο ποτέ δεν είχαμε χρόνο, μια ξένη γλώσσα, μια σωματική δεξιότητα, μουσική, και γενικά οτιδήποτε στο οποίο έχουμε διαδυκτιακή πρόσβαση σε επίπεδο πληροφορίας.
Αν είμαστε αθλητές θα μπορούσε να είναι η ιστορία του αθλήματος μας μέσα από παλιούς αγώνες η σχετικά ντοκιμαντέρ.
 
2) Διαμορφώνουμε το περιβάλλον μας (σπίτι, δωμάτιο, αυλή, γκαράζ κλπ) ώστε να μας είναι ευχάριστο και λειτουργικό. Δημιουργούμε χώρο για προπόνηση και γυμανστική, πετάμε πράγματα που δεν χρειαζόμαστε, αλλάζουμε τη διαρρύθμιση ανάλογα με τις ανάγκες μας.
 
3) Καταγράφουμε καθημερινά και λεπτομερώς τις ασχολίες μας καθώς και το πρόγραμμα της επόμενης ημέρας. Έτσι θα έχουμε πλήρη έλεγχο και γεμάτο πρόγραμμα ώστε να μην νοιωθουμε αδρανείς.
 
Αν είμαστε αθλητές διαμορφώνουμε, σε συνεργασία με τον προπονητή μας, ένα πρόγραμμα ατομικών προπονήσεων και το ακολουθούμε πιστά. Είναι μια καλή ευκαιρία για ενδυνάμωση και προληπτική άσκηση αποφυγής τραυματισμών καθώς και να αποκτήσουμε τη φυσική κατάσταση, τη δύναμη η την ευλυγισία που πάντα ονειρευόμασταν και το οποίο θα βοηθήσει στην αθλητική μας απόδοση όταν επιστρέψουμε στις προπονήσεις.
 
4) Φροντίζουμε το σώμα μας και βρισκόμαστε στην καλύτερη σωματική κατάσταση που ήμασταν ποτέ! Κοιμόμαστε 8ωρο και ποιοτικά. Τρώμε καλά και υγιεινά, συγκεκριμένα γεύματα σε προκαθορισμένες ώρες και πλήρη θρεπτικών συστατικών.
 
Τρώμε ελαφρύ βραδινό και νωρίς και γυμναζόμαστε καθημερινά πρωί (αν έχουμε τη δυνατότητα) όταν οργανισμός μας είναι πλήρης ενέργειας. Αν τα κάνουμε αυτά, σωστά και υπομονετικά, τώρα στη μοναδική αυτή ευκαιρία που είμαστε πλήρεις ελεύθερου χρόνου, είναι σίγουρο πως σε λίγο καιρό θα βλέπουμε ΚΑΙ στον καθρέπτη την καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας!
 
5) Διατηρούμε την επικοινωνία με τα αγαπημένα μας πρόσωπα και την αναπτύσσουμε. Βελτιώνουμε τη σχέση μας μαζί τους. Τηλεφωνούμε σε αυτον τον φίλο μας που θέλαμε εδώ και καιρό αλλά όλο το αναβάλλαμε. Αν είμαστε αθλητές, επικοινωνούμε καθημερινά με τους συναθλητές και τους προπονητές μας ώστε να κρατήσουμε το αγωνιστικό μας φρόνημα ψηλά!
 
Είναι ευκαιρία να αναθερμάνουμε ολες αυτες τις προσωπικες και κοινωνικές σχεσεις που είχαμε παραμελήσει καιρό. Αν απομονωθούμε σε αυτή τη δύσκολη στιγμή, τότε θα είναι δύσκολο μετά να γίνουμε ξανά κοινωνικοί και εξωστρεφείς.
 
6) Περιποιούμαστε τον εαυτό μας και του φερόμαστε με σεβασμό και αγάπη. Φροντίζουμε το σώμα μας ταΐζοντας το σωστά και ποιοτικά και ξεκουράζοντάς το επαρκώς.
 
Φροντίζουμε και καλλιεργούμε το πνεύμα μας διαβάζοντας βιβλία που μας ενδιαφέρουν και αποκτώντας γνώσεις που θα κάνουν τη διαφορά μέσα μας. Θα νιώσουμε πολύ σύντομα πιο πλήρεις, πιο ικανοί, πιο υγιείς, πιο όμορφοι, εσωτερικά και εξωτερικά και θα γεμίσουμε αυτοπεποίθηση.
 
Αν αναλωνόμαστε σε ανούσια ξενύχτια και ατέλειωτες ώρες gaming η άσκοπης ενασχόλησης με τον πλασματικό κόσμο των social media, το αίσθημα του εγκλεισμού θα γιγαντώσει μέσα μας αυτά της ανικανότητας, της αδρανοποίησης και της καταθλιπτικής διάθεσης και πολύ πιθανό να αναπτύξουμε πρωτόγνωρες σε εμάς συναισθηματικές ή ακόμα και διατροφικές διαταραχές.
 
Αυτό που βιώνουμε την εποχή του κορονοϊού είναι πρωτόγνωρο για όλους μας. Ωστόσο υπάρχουν αυτοί που αδρανούν και παραδίνονται στη δίνη της ανικανότητας και της κακής διάθεσης ενώ μοιρολατρούν χωρίς νόημα και υπάρχουν και εκείνοι που βλέπουν σε όλο αυτό μια ευκαιρία για προσωπική βελτίωση και για θετική αλλαγή σε όλους τους τομεις της ζωή τους.
 
Δουλειά, οικογένεια, χόμπι, προσωπικές σχέσεις, γνωστικά αντικείμενα κλπ. ΔΙΑΛΕΞΕ σε ποιους θέλεις να ανήκεις. Με την ευχή να είμαστε όλοι ασφαλείς και υγιείς και να επιστρέψουμε σύντομα σε αυτά που αγαπάμε.